0
0
0
s2sdefault

Het zou zomaar een van de meest gebruikte woorden van begin 2015 geweest kunnen zijn: bewegen. Wie heeft zich níet voorgenomen om dit jaar toch echt meer aan lichaamsbeweging te gaan doen? Misschien niet als echt ‘voornemen’ voor het nieuwe jaar, maar dan wellicht als regelmatig terugkerende gedachte of als punt dat steeds maar op je actielijst voor komende tijd blijft staan.

 

Als de aandacht voor goede voornemens weer weggeëbd is, is het best moeilijk om zo’n actiepunt alsnog om te zetten in daden. Zo gaat dat met gedragsverandering: je wil wel, máár… Er zijn altijd maren. Ik ken ze natuurlijk ook: weinig tijd, werk dat af moet, thuis willen zijn voor je kinderen, even lekker niks doen… En zo gaan we in dezelfde gewoonten door.
Ik schrok eigenlijk op toen ik vorige week de norm voor gezond bewegen weer in de krant zag staan (bij de berichten over de nieuwe Persoonlijke Gezondheidscheck). Hoewel die norm al jaren hetzelfde is, namelijk: minstens 30 minuten  matig intensief bewegen per dag op 5 dagen in de week. Met twee keer per week sporten en hier en daar wat fietsen of wandelen verdien ik  helaas geen groen vinkje in de Persoonlijke Gezondheidscheck. Oeps! Hoe erg is dat?

Als je het positief bekijkt, kun je zeggen: elk uurtje sporten is meegenomen. En ik ben niet de enige, want 60 procent van de Nederlanders haalt de beweegnorm niet. De kans is dus redelijk groot dat jij als TP’er ook tot die 60 procent behoort. Of zou het hogere opleidings- en kennisniveau ervoor zorgen dat de toegepast psycholoog gemiddeld gezonder is dan de gemiddelde Nederlander? Dat zou kunnen, het zou aardig zijn om dat eens te onderzoeken.

Anderen motiveren
Wánt… als TP’er zijn we wel meer dan gemiddeld actief in het motiveren van mensen om bewust en gezond te leven. Of je nu met kinderen, jongeren of ouderen werkt, met werknemers of werkzoekenden of gameverslaafden, wij hebben geleerd dat het  voor iedereen enorm belangrijk en nuttig is om genoeg te bewegen. Niet alleen voor het lijf, maar ook voor het brein.

Hoge reserve en betere cognitie
Jongeren die tussen hun 15e en 25e jaar lichamelijk flink actief zijn, krijgen bijvoorbeeld minder Alzheimer op latere leeftijd. Mensen die hun hele leven veel bewogen hebben, bouwen sowieso een hoge “reserve” op voor later. Dit zegt hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder die onder meer bekend is van zijn enthousiaste optredens in De Wereld Draait Door. In een inspirerend online college verklaart hij ook dat kinderen die 9 maanden een speciaal bewegingsprogramma volgden met sprongen vooruit gegaan zijn in hun schoolprestaties. Zelfs als je pas op latere leeftijd actief wordt, heeft dat nog positieve effecten op je cognitieve functies. Wauw!
Als je het verhaal van Scherder op internet bekijkt,  word je vanzelf aangestoken door zijn enthousiasme en geïnspireerd door zijn wetenschappelijk onderbouwde pleidooi voor bewegen. Ga dat zien dus! En draag je kennis over op al je cliënten, collega’s en (mede)studenten die je daarmee nog een leven lang het plezier bezorgt van een fit brein.

Hometrainer
Overigens heb ik nog geen hometrainer bij mijn bureau staan, zoals bewegingsprofessor Scherder. Het is wel een super idee, want ik heb tijdens het schrijven van deze column weer veel te lang stil gezeten met pijnlijke spieren en een stijve rug tot gevolg! Juist tijdens dagelijkse bezigheden valt winst te behalen door meer te lopen, vaker de trap te nemen en zitten af te wisselen met staan (of trappen op een hometrainer…). Allemaal voor het goede doel: een fitter brein!

Bronnen en meer informatie
Online college van Erik Scherder over bewegen en brein (ca. 16 minuten): http://www.universiteitvannederland.nl/college/gaat-je-geheugen-kapot-als-je-teveel-voor-je-computer-hangt/

Informatie over het boek ‘Laat je hersenen niet zitten’ (2014) van Erik Scherder:  http://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2014/okt-dec/nieuw-boek-erik-scherder-laat-je-hersenen-niet-zitten-verschijnt-14-oktober.asp

www.persoonlijkegezondheidscheck.nl

Geschreven door Corine Willemse

Bio: Mijn naam is Corine, ik ben 46 jaar, geregistreerd toegepast psycholoog, met (stage)ervaring in het voortgezet onderwijs en nu actief in een school voor praktijkonderwijs. Ik ondersteun hier in de leerlingbegeleiding en coaching. Ook ben ik opgeleid en werkzaam (geweest) als journalist en communicatieadviseur. Omdat ik het belangrijk en inspirerend vind om mij in te zetten voor de toegepaste psychologie, ben ik betrokken bij de beroepsvereniging NBTP en schrijf ik over ontwikkelingen op het gebied van jeugd, onderwijs, gezondheid & TP.
 

 

TP-Vacatures

- No Current Openings -